dinsdag 14 mei 2013

Voddenkleed, Rag Rug

Zonde vind ik het om spullen weg te gooien waar eigenlijk niks mis mee is, daarom ben ik ook dol op recycelen. Lang lagen die dekbedovertrekken die eigenlijk niet mooi genoeg meer waren om op bed te leggen te verstoffen in de kast op zolder… totdat ik toevallig in een vintage haakboek een superleuk idee tegenkwam om oude dekbedovertrekken om te toveren tot een super hip gehaakt voddenkleed ofwel Rag Rug! Het heeft even wat werk in de hand maar dan heb je ook wat! 


Wat je moet doen is het volgende: verzamel een aantal dekbedovertrekken of lakens in de kleuren die je leuk vindt ( je hebt er toch een heel aantal nodig afhankelijk van de grootte van je kleed) voor een kleed van 45 bij 90 heb je ongeveer 600 gram stof nodig ( deze afmeting neem ik nu als voorbeeld)

Knip vervolgens alle stiksels van de dekbedovertrekken af. Dan ga je ‘garen’ knippen van de lappen stof. Begin aan een kant en knip repen van ongeveer 1 a2 cm, knip niet helemaal door tot bovenaan maar stop ongeveer tot 1 cm voor de bovenste rand en knip vervolgens daarnaast weer naar beneden. (lastige omschrijving) maar zie de foto hieronder om een duidelijker beeld te krijgen.



Als je al je lakens en dekbedovertrekken tot garen hebt geknipt kun je aan de slag met het haken. Voor een kleedje van 45 bij 90:

1.  Haak met haaknaald 10 een ketting van 34 lossen. Ik gebruik voor de opzetketting altijd een iets grotere haaknaald dan dat ik voor het werk zelf gebruik omdat het werkje dan niet krom
gaat trekken.

2. 1e toer; pak haaknaald 8 en steek deze door het lusje, 1 losse haken (dit is de losse van de hoogte) nu ga je met vasten haken tot het einde. Hoe je een vaste haakt vind je hier

3.   Aan het begin van de toer geen steek overslaan want dan gaat je werk scheef lopen. Zie het plaatje hieronder van waar je aan het begin van de toer je eerste vaste moet haken.


4. 2e toer 1 losse voor de hoogte haken, en dan weer een rij met vasten. Bij elke toer je werk omkeren, je haakt altijd van rechts naar links met rijtjes vasten.

5. Zo ga je door totdat je kleed lang genoeg is, af en toe van kleur veranderen en ik haak de draadjes mee zodat ik op einde niet zoveel hoef af te hechten.

Dit was mijn uiteindelijke resultaat een fleurig kleed van 85 bij 150 cm!




Mochten jullie nog vragen of opmerkingen hebben naar aanleiding van deze beschrijving dan hoor ik het graag!

Veel Knutselplezier!



3 opmerkingen:

  1. Echt super leuk om zo'n voddenkleed zelf te maken. Maar mocht er iemand zijn die niet zo veel tijd heeft of niet genoeg materiaal....
    Ik verkoop ze kant en klaar in mijn webwinkel (Fair Trade)!

    Groetjes Anna
    www.annaswebshop.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi.Leuk hoor! ik heb een vraagje: wanneer je een extra losse toevoegt aan het einde van iedere toer [ja toch?] dan gaat de eerste vast van de nieuwe toer door de extra losse?

    groetjes,

    Arisia

    BeantwoordenVerwijderen
  3. nog een vraag: je het heel veel kleuren gebruikt; allemaal lakens of verschillende materialen door elkaar?
    en hoe lang was je er mee bezig?

    groet,

    Arisia

    BeantwoordenVerwijderen